Keep your essentails close to hand

Inledningvis vill jag heja på alla män som sparar sina mustacher, det är bland det ståtligaste som finns, en man som bär mustache! Men jag måste ge credd till alla som sparar sina skägg under Movember också, keep rocking the beards and stache guys.
 
Beard Junk by Waterclouds som jag i mitt tidigare inlägg förra veckan påpekade gör kvalite produkter för skäggiga män, dom har tänkt till och blandat innovation ifrån frisör världen med den tidlösa eran av barbershops.
 
Vad jag anser vara det "essentiella" produkterna man ska ha kan skilja sig ifrån vad andra tycker, och i grunden finns inga rätt eller fel, det finns bara smaksak. Men för mig är en av dom essentiella sakerna att ha för skägg och mustache en riktigt bra borste. Vissa använder rundborsten för att släta ut sitt skägg, vissa använder sig av en släthårig träborste. Jag föredrar dom mer "naturliga" skäggen, och då kommer en släthårig borste bra till hands.
 
Beard Brush från Beard Junk är precis detta. Man har skapat en borste där träskaftet är i perfekt symmetri för att sitta som handen i handsken. Jag öppnade förpackningen då jag aldrig sett deras borste tidigare, och ser en snyggt designad borste utan "handtag", dvs den ligger platt i handflatan. Det som slår mig är mjukheten i borsthåret, det känns otroligt skönt emot huden, samtidigt som det känns som den går ner på djupet i huden. Det man ska komma ihåg är att borsten inte bara ska göra stråna släta utan också "rengöra" huden, dvs att den ska ta bort död hud som ligger under skägget, därför är det extra viktigt att man har en borste som inte "river" i huden, då detta skapar irritation utan att den faktiskt är mjuk men ändå utredande. Var extra noga när du väljer din borste så den är av bra kvalite. Denna borsten ligger på ca: 219 kr, vilket är ett bra pris för en kvalite´s borste med svinhår. Det enda som kan vara en nackdel är storleken, att den kan upplevas lite för stor för att ha med sig i fickan, men har man en jacka kan man gott pula ner den i jackfickan och ta fram den vid behov. Men om sommaren när man kanske ska ha den i byxfickan så får den nog ligga kvar hemma. Man vill inte slita på borsthåret i onödan genom att ha den i en tajtficka. Ett tips: Har farsan eller farfar skägg så är detta en perfekt Farsdag´s present tills på Söndag!
 
Någonting du inte ska leva utan om du har skägg är Beard wash! Jag kan inte stressa detta tilräckligt. Har du ett ståtligt skägg?, så vårda ditt skägg också! Det är viktigt att man tvättar ur skägget minst var 3e dag. Detta kan göras som en morgonrutin eller som kvällsrutin, jag personligen hade gjort det som en morgonrutin innan man "stylar" sitt skägg för dagen. Varför är det så viktigt med skäggschampo? jo, för att som tidigare nämnt så kan inte dom döda hudcellerna som ligger under skägget "falla" ut som det i normala fall hade gjort om du inte haft skägg. Det handlar också om att få bort eventuella produkter som man använt under dagen/dagarna ur skägget för att inte skapa en "buildup".

Detta skägg schampoo är en av mina favoriter när det gäller dofter, den är inte för intensiv och stark, men man känner ändå en tydlig doft av fräschet och jag gillar framförallt att hela deras serie går i en och samma doftlinje, så man slipper ha 5 olika dofter innan man är klar med sin dagliga rutin. Den lödrar även riktigt fint i skägget¨utan att du behöver tömma hela flaskan på innehållet, rengör på djupet och ger en skönt återfuktande känsla. Man känner sig frisk och fräsch när man är klar.
Priset då? den är plånboksvänlig med 189kr för 150ml (1,26kr per ml) vilket är generöst!
 
Nu kanske ni undrar, har jag ett eget skägg jag testar detta på? nej det har jag faktiskt inte. Men jag är inte blyg för att testa på mina vänner och nuvarande kollegor och därifrån bedömma hur den fungerar, men även mitt lilla skägg får en dos. För schampoo behöver inte bara män med stora skägg utan även dom som har stubb för att det fungerar även som mjukgörande åt ett kliande och klådande skägg. Oftast beror den klådande känslan av att man är för torr i huden och då berikar detta schampot hyn och återfuktar, så även för er med "sämre" skäggväxt så rekommenderar jag denna produkt.
 
En liten sidenote är: Varför den lödrar så bra? Jo det kan bero på ingredienserna som finns i produkten. Jag är personligen lite skeptisk till att man valt att ha Sodium Laureth Sulfat (SLS) som det verksamma ämnet för löddret, när det finns "bättre" ämnen att använda. Men man ska också komma ihåg att SLS är ett vanligt förekommande ämne i schampoon och det är inte skadligt om det inte är så att du är allergisk emot det, flertalet studier tyder på att det är irriterande för folk med kontakteksem, men det är en väldigt låg procent som får några problem med SLS. Restande ingredienserna i produkten är typiska i schampoon, men deras användning av enbär och hjortron extrakt särskiljer sig jämnt emot andra produkter, dessa två ingredienser är vitamin berikare och bidrar med fukt och lyster för skägget.
 
Mina Herrar.
Det var allt för denna recensionen, må skägget leva!